ربات‌ها حریف تمرینی والیبالیست‌های ژاپنی

ربات‌ها حریف تمرینی والیبالیست‌های ژاپنی

محققان ژاپنی موفق به طراحی و توسعه ربات‌هایی شدند که والیبال بازی می‌کنند. این ربات‌ها که دقیقا حرکات انسان را تقلید می‌کنند، هرکدام از سه بازوی رباتیک تشکیل شده و توسط رایانه هدایت می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به عنوان حریف تمرینی بازیکنان والیبال به خدمت گرفته شوند برخی از بازیکنان تیم ملی زنان ژاپن برای کامل کردن تاکتیک های حمله، در برابر رباتی که تاکتیک ها و نحوه دفاع روی تور تیم حریف را تقلید می کند، تمرین می کنند.

ماشین بلاک ژاپنی‌ها، سه جفت بازو رباتیک داشته که به سرعت از یک جهت به جهت دیگر تور حرکت می کند. این ماشین در مقابل اسپک‌های تیم مهاجم دفاع کرده و گرفتن و بازگرداندن توپ را برای رقیب سخت می کند. اسپک موثرترین راه برای کسب امتیاز در والیبال است. در حالی که مهاجمان به دنبال فضای خالی برای فرستادن توپ به آنجا هستند، وظیفه ماشین بلاک این است که این بخش های از زمین را برای مهاجمان غیر قابل دسترس کند.

 

 

این ربات توسط محققان انجمن والیبال ژاپن و دانشگاه تسوکوبا طراحی شده است. مربی ها امکان برنامه ریزی بازوهای رباتیک برای تمرین های مختلف را داشته و همچنین می توان سبک تاکتیکی تیم حریف را با ماشین بلاک بازسازی کرد. سرعت حرکت بازوهای رباتیک ۳.۷ متر در ثانیه است که می تواند از هر بازیکنی سریع‌تر از محلی به محل دیگر زمین منتقل شود. شش بازیکن تیم والیبال زنان ژاپن بیش از هشت روز در جلسات تمرینی خود از این ربات بهره بردند. آنها می گویند، تفاوت کمی بین بازی با این ماشین و بازی واقعی احساس کرده اند.

 

مجله هوش مصنوعی پارس اینفوتک

این مقاله را هم مطالعه کنید: ربات انسان‌نمای هوش مصنوعی در عربستان

 

 

این محققان تصمیم دارند، در کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون ای تریپل که ماه آینده در سنگاپور برگزار می شود، از دستگاه رباتیک خود رونمایی کنند. ربات های یاد شده در قالب تیم رقیب در برابر تور قرار گرفتند و به دفاع در برابر اسپک های اعضای تیم ملی ژاپن پرداختند. در جریان انجام حملات تیم ملی ژاپن سه ربات طراحی شده به این منظور با هوشمندی و جاگیری مناسب به دفاع روی تور پرداخته و دست های خود را به سبک بازیکنان واقعی والیبال در مسیر توپ قرار می دادند تا جلوی اصابت توپ را به زمین بگیرند.

ربات های یادشده از سرعت جابجایی بالایی برخوردار بوده و قدشان نیز برای انجام دفاع مناسب به سرعت افزایش می یابد. سرعت جابجایی این ربات ها که ماشین سیاه شهرت یافته اند ۳.۷ متر در ثانیه است و از قابلیت خودآموزی و هوش مصنوعی بالایی برخوردارند. از این ربات ها در جلسات تمرین تیم ملی والیبال زنان ژاپن با موفقیت استفاده شده است. البته این ربات ها فعلا تنها می توانند در مسیرهای از قبل تعیین شده حرکت کنند، اما در آینده مثل انسان ها غیرقابل پیش بینی شده و خود می توانند در این زمینه تصمیم بگیرند. استفاده از ربات ها به عنوان حریف ورزشی کم کم در حال تسری به برخی رشته های دیگر ورزشی و از جمله فوتبال آمریکایی است و ربات های فوتبالیست نیز چندسالی است به شیوه های متنوع در دست طراحی و ساخت هستند.

 

 

دنبال کردن در تلگرام دنبال کردن در اینستاگرام دنبال کردن در آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×